Albania,
Austria, Belgia,
Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria,
Chorwacja, Czechy, Dania,
Estonia, Finlandia,
Francja, Grecja, Hiszpania,
Holandia, Irlandia,
Jugosławia, Litwa,
Luksemburg, Łotwa,
Macedonia, Niemcy, Norwegia,
Polska, Portugalia,
Rosja, Rumunia, Słowacja,
Słowenia, Szwajcaria,
Szwecja, Turcja, Ukraina,
Węgry,
Wielka Brytania, Włochy, Unia Europejska
RUMUNIA
Rozporządzenie nr 79/30 sierpnia 2001 opublikowane w Official
Journal nr 541/1 września 2001 przedstawiające nowe wartości dla:
MAKSYMALNYCH DOPUSZCZALNYCH WAG I WYMIARÓW OBOWIĄZUJĄCYCH W
RUMUNII
Objaśnienia:
- E.R. – drogi europejskie przywrócone do stanu poprzedniego;
- E – drogi europejskie;
- M – zmodernizowane drogi europejskie;
- NAGR – nie asfaltowe drogi żwirowe.
Lp. |
|
E.R. |
E |
M |
NAGR |
1. |
Maksymalne dopuszczalne
wymiary w metrach |
1.1. |
Długość |
|
Pojazd |
12.00 |
12.00 |
12.00 |
12.00 |
Naczepa |
12.00 |
12.00 |
12.00 |
12.00 |
Pojazd przegubowy |
16.50 |
16.50 |
16.50 |
16.50 |
Zespół pojazdów |
18.75 |
18.75 |
18.75 |
18.75 |
Autobus przegubowy |
18.00 |
18.00 |
18.00 |
18.00 |
1.2. |
Szerokość |
a. |
Wszystkie pojazdy z wyjątkiem
chłodni |
2.55 |
2.55 |
2.55 |
2.55 |
b. |
Pojazdy chłodnie |
2.60 |
2.60 |
2.60 |
2.60 |
1.3. |
Wysokość wszystkich pojazdów |
4.00 |
4.00 |
4.00 |
4.00 |
1.4. |
Pojazdy przewożące kontenery powinny
stosować się do wymiarów znajdujących się pod podpunktami
1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 1.8 |
|
|
|
|
1.5. |
Wszystkie pojazdy drogowe oraz zespoły
pojazdów muszą mieć możliwość zrobienia koła o promieniu:
zewnętrznym nie większym niż 12.5 m i promieniu wewnętrznym
5.3 m |
|
|
|
|
1.6. |
Maksymalny odstęp między osiami
sworznia królewskiego lekkiej naczepy |
12.00 |
12.00 |
12.00 |
12.00 |
1.7. |
Maksymalny odstęp naczepy mierzony w
kierunku równoległym z długością osi zespołu pojazdów od
czołowego zewnętrznego punktu miejsca ładunkowego za kabiną
do końca zewnętrznego punktu naczepy minus odstęp pomiędzy
tyłem pojazdu a przodem naczepy |
15.65 |
15.65 |
15.65 |
15.65 |
1.8. |
Maksymalny odstęp mierzony w kierunku
równoległym z długością osi zespołu pojazdów od czołowego
zewnętrznego punktu miejsca ładunku za kabiną do końcowego
zewnętrznego punktu naczepy |
16.40 |
16.40 |
16.40 |
16.40 |
2. |
Maksymalny dopuszczalne
wagi |
2.1. |
Pojazdy będące częścią
zespołu pojazdów |
2.1.1. |
2 osie naczepy |
18 |
17 |
17 |
16 |
2.1.2. |
3 osie naczepy |
24 |
22 |
22 |
20 |
2.2. |
Zespół pojazdów |
2.2.1 |
5/6 osiowy zespół pojazdów |
a. |
2 osiowy pojazd + 3 osiowa naczepa |
40 |
40 |
40 |
38 |
b. |
3 osiowy pojazd + 2/3 osiowa naczepa |
40 |
40 |
40 |
38 |
2.2.2. |
5/6 osiowy pojazd
przegubowy |
a. |
2 osiowy pojazd + 3 osiowa lekka
naczepa |
40 |
40 |
40 |
38 |
b. |
3 osiowy pojazd + 2/3 osiowa lekka
naczepa |
40 |
40 |
40 |
38 |
c. |
3 osiowy pojazd + 2/3 osiowa naczepa
przewożąca kontener ISO-12m w przewozach kombinowanych |
40 |
40 |
40 |
40 |
2.2.3. |
4 osiowy zespół pojazdów
(2 osie pojazd + 2 osie naczepa) |
36 |
36 |
36 |
34 |
2.2.4. |
4 osiowy pojazd przegubowy
(2 osiowy pojazd + 2 osiowa naczepa), jeśli odstęp (d), pomiędzy
osiami lekkiej naczepy wynosi: |
2.2.4.1. |
1.3 m - 1.8 m |
36 |
36 |
36 |
34 |
2.2.4.2 |
więcej niż 1.8 m |
36* |
36 |
36 |
34 |
2.2.5. |
4 osiowy pojazd przegubowy (3 osiowy
pojazd + 1 osiowa lekka naczepa) |
34 |
34 |
34 |
32 |
2.2.6. |
Zespół pojazdów (2 osiowy pojazd +
1 osiowa naczepa) |
30 |
30 |
30 |
28 |
2.2.7. |
Pojazd przegubowy (2 osiowy pojazd + 1
osiowa lekka naczepa) |
30 |
30 |
30 |
28 |
2.3. |
Pojazd silnikowy |
2.3.1. |
2 osiowy pojazd |
17 lub 18*** |
17 |
16 |
16 |
2.3.2. |
3 osiowy pojazd |
24 lub 26** |
22 lub 24 ** |
22 |
22 |
2.3.3. |
4 osiowy pojazd z dwiema osiami napędowymi |
30 lub 32** |
30 |
30 |
28 |
2.3.4. |
Pojazd mający więcej niż 4 osie |
40 |
40 |
40 |
38 |
2.4. |
3 osiowy autobus przegubowy |
28 |
28 |
26 |
26 |
3. |
Maksymalny dopuszczalny
nacisk na osie w tonach |
3.1. |
Pojedyncza oś |
|
Nie napędowa pojedyncza oś |
10 |
10 |
8 |
7.5 |
3.2. |
Podwójna oś naczepy i
lekkiej naczepy
Suma ciężaru wchodzącego w skład osi, jeśli odstęp (d), między
nimi jest: |
3.2.1. |
Mniejsza niż 1 m (d <1.0) |
11 |
11 |
11 |
11 |
3.2.2. |
1 m - 1.3 m |
16 |
16 |
15 |
14 |
3.2.3. |
Po wyżej 1.3 m - 1.8 m |
17 |
17 |
16 |
15 |
3.2.4. |
1.8 m i więcej |
18 lub 20*** |
|
|
|
3.3 |
Podwójna oś naczepy i
lekkiej naczepy
Suma ciężaru wchodzącego w skład osi, jeśli odstęp (d), między
nimi jest: |
3.3.1. |
1.3 m lub mniej |
21 |
21 |
19 |
16.5 |
3.3.2. |
Między 1.3 m a 1,4 m |
22 lub 24*** |
22 |
20 |
18 |
3.4. |
Pojedyncza oś napędowa
pojazdu |
3.4.1. |
Oś napędowa pojazdu pod podpunktami
2.2.1, 2.2.2. |
10 lub 11.5*** |
10 |
9 |
8 |
3.4.2. |
Oś napędowa pod podpunktami 2.2.3,
2.2.4, 2.2.5, 2.2.6, 2.2.7, 2.3, 2.4. |
10 lub 11.5*** |
1 |
9 |
8 |
3.5. |
Podwójne osie pojazdów
Suma ciężaru wchodzącego w skład osi, jeśli odstęp (d), między
nimi jest: |
3.5.1. |
Mniejszy niż 1 m (d<1.0> |
10 lub 11.5*** |
10 |
10 |
10 |
3.5.2. |
Powyżej 1 m - 1.3 m |
15 lub 16*** |
15 |
14 lub15*** |
13 |
3.5.3. |
Powyżej 1.3 m - 1.8 m |
18 lub 19*** |
17 lub 18*** |
16 |
15 |
*) Dodać limit 2 ton, kiedy maksymalny dopuszczalny ciężar
pojazdu silnikowego wynosi 18 ton, maksymalny dopuszczalny ciężar
podwójnej osi lekkiej naczepy wynosi 20 ton i oś napędowa jest
zaopatrzona w bliźniacze koła i pneumatyczne zawieszenie lub
ekwiwalent.
**) Obowiązuje kiedy oś napędowa jest wyposażona w bliźniacze
koła i zawieszenie pneumatyczne lub jego ekwiwalent lub w przypadku
kiedy każda oś napędowa jest zaopatrzona w bliźniacze koła i
maksymalny ciężar na każdą oś nie przekracza 9.5 ton.
***) obowiązuje kiedy oś jest zaopatrzona w bliźniacze koła i
pneumatyczne zawieszenie lub jego ekwiwalent.
OBJAŚNIENIA:
- E.R. – europejskie drogi przywrócone do stanu poprzedniego =
zawierają: autostrady drogi ekspresowe i inne drogi przywrócone do
stanu poprzedniego.
- Podwójna oś = kombinacja 2 osi z odstępem między nimi do 1.8
m. W przypadku gdy ciężar nierównomiernie rozkłada się na osie,
ciężar najbardziej obciążonej osi będącej częścią podwójnej
nie może przekraczać maksymalnego dopuszczalnego ciężaru na oś
dla odpowiedniego rodzaju drogi.
- Potrójna oś = kombinacja 3 osi z odstępem między osiami do 1.4
m gdzie ciężar na sąsiadujące osie będące częścią potrójnej
nie może przekraczać maksymalnego dopuszczalnego ciężaru na podwójną
oś (z takim samym odstępem między osiami), dla odpowiedniego
rodzaju drogi.
- Dla wieloosiowych składające się z 3 sąsiadujących osi, ciężar
na jakąkolwiek grupę sąsiadujących osi nie może przekraczać
dopuszczalnego ciężaru na oś przyporządkowaną (zależy od odstępu
między osiami) dla odpowiedniego rodzaju drogi.
INNE WARUNKI KONSTRUKCYJNE NAŁOŻONE NA POJAZDY
Dla wszystkich pojazdów
- Nacisk na oś napędową pojazdu lub zespołu pojazdów będzie
wynosić co najmniej 25 % ciężaru pojazdu / zespołu pojazdów, używanego
w ruchu międzynarodowym.
Zespół pojazdów
- Odstęp między tylną osią pojazdu i przednią osią naczepy będzie
wynosić co najmniej 3 m.
- Maksymalna dopuszczalna waga zależnie od koła bazowego
- Maksymalny dopuszczalny ciężar w tonach pojazdu 4 osiowego nie
może przekraczać pięciokrotnego odstępu w metrach pomiędzy krańcowymi
osiami pojazdu.
Lekkie naczepy
- Odstęp mierzony horyzontalnie pomiędzy osiami sworznia królewskiego
a każdego punktu przedniej części lekkiej naczepy nie może
przekraczać 2.04 m.
|