I. PRZEWÓZ PASAŻERSKI
1.System zezwoleń
2.Formalności celne
3.Ruch drogowy
II. PRZEWÓZ ŁADUNKÓW
1.System zezwoleń
2.Formalności celne
3.Ruch drogowy
4.Opłaty fiskalne
Holandia zawarła dwustronne porozumienie o transporcie
drogowym z Polską 16.03.1970r.
I PRZEWÓZ PASAŻERSKI
I - 1 SYSTEM
ZEZWOLEŃ
Transport międzynarodowy
Regulacja EC 684/92 ma zastosowanie dla usług wykonywanych
dla dochodu pojazdów zarejestrowanych w państwie, które jest członkiem UE lub EEA. Dla
wszystkich pozostałych państw powinno odnosić się do zawartości dwustronnych
porozumień, zgodnie z którymi, w większości, zamknięte wycieczki zwolnione są z
zezwoleń.
Dla usług, które podlegają zezwoleniom, wniosek powinien zostać złożony do
Ministerstwa Transportu.
Regulacja ta została zastąpiona regulacją, która weszła w życie 11.12.98r.
Kabotaż
Regulacja EC 2454/92 ma zastosowanie dla usług wykonywanych
dla dochodu pojazdów zarejestrowanych w państwie, które jest członkiem UE lub EEA.
Dla usług, które podlegają zezwoleniom, wniosek powinien zostać złożony do
Ministerstwa
I - 2 FORMALNOŚCI
CELNE
Dla Polski wymagany jest ważny paszport.
Dla kierowców wymagane są następujące dokumenty:
- paszport
- narodowe lub międzynarodowe prawo jazdy
- tachograf lub indywidualna książka kontroli
Dla pojazdów wymagane są następujące dokumenty:
- narodowy dowód rejestracyjny pojazdu
- ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej
- międzynarodowa zielona karta ubezpieczeniowa
Dla pasażerów wymagane są następujące dokumenty:
Inne wymagane dokumenty:
- pasażerski list przewozowy
- zezwolenie na niezliberalizowane usługi
I - 3 RUCH
DROGOWY
maksymalne ciężary i rozmiary
wysokość 4.00 m
szerokość 2.55 m
długość
- autobus 2-osiowy 12.00 m
- autobus 3-osiowy 12.00 m
- autobus przegubowy 18.00 m
nacisk na oś
- pojedyncza oś 10 t
- napędowa oś 11.5 t
- podwójną oś 18 t
dopuszczalny maksymalny ciężar
- autobus 2-osiowy 21.5 t
- autobus 3-osiowy 33 t
II PRZEWÓZ
ŁADUNKÓW
II - 1 SYSTEM
ZEZWOLEŃ
Przewoźnicy drogowi z Polski mogą uzyskać konieczne
zezwolenie na przewóz do, z lub tranzytem przez Holandię od odpowiednich krajowych
władz. Transport na własny rachunek nie wymaga uzyskania zezwolenia.
Kabotaż wewnątrz Holandii jest zabroniony dla wszystkich
krajów z wyjątkiem członków UE, którzy posiadają Euro-licencję.
II - 2 FORMALNOŚCI
CELNE
Dla Polski wymagany jest ważny paszport.
Dla kierowców wymagane są następujące dokumenty:
- paszport
- narodowe lub międzynarodowe prawo jazdy
- tachograf lub indywidualna książka kontrolna
Dla pojazdów wymagane są następujące dokumenty:
- narodowy lub międzynarodowy dowód rejestracyjny pojazdu
- ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej
- międzynarodowa zielona karta ubezpieczeniowa
Dla ładunków wymagane są następujące dokumenty:
- list przewozowy CMR (nie dla transportu na własny rachunek)
II - 3 RUCH
DROGOWY
maksymalne ciężary i rozmiary
wysokość 4.00 m
szerokość
- pojazd / przyczepa silnikowe 2.55 m
- pojazd chłodniczy 2.60 m
długość
(zgodnie z prawem holenderskim, niepodzielny ładunek może przekraczać niżej
wymienione długości do przodu o 3.5 m od kierownicy i do tyłu o 5 m od tylnej osi. Dla
przewozu samochodów, dozwolone jest tylne wystawienie o 1.5 m plus przednie wystawienie o
0.5 m, dając maksymalną całkowitą długość 20.00 m.
- pojazd silnikowy / przyczepa 12.00 m
- pojazd przegubowy 16.50 m
- pociąg drogowy 18.75 m
nacisk na oś
(na drogach drugorzędnych nacisk na każde koło nie może przekraczać 2.4 t)
- pojedyncza oś 10 t
- oś napędowa 11.5 t
- podwójna oś z odstępem między osiami
- - poniżej 1.00 m 11 t
- - od 1.00 m do 1.30 m 16 t
- - od 1.30 m do 1.80 m 18 t
- - powyżej 1.80 m 20 t
- potrójna oś przyczepy lub naczepy o odstępie między osiami
- - poniżej 1.30 m (włącznie) 21 t
- - od 1.31 m do 1.80 m 24 t
- - od 1.31 m do 1.80 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona
w bliźniacze opony i pneumatyczne zawieszenie lub odpowiednik 27 t
maksymalny dozwolony ciężar
(maksymalny ciężar całkowity jest ograniczony przez wagę osi maksymalnie do 50
t)
- pojazd silnikowy
- - 2-osiowy 21.5 t
- - 3-osiowy 33 t
- - 4- osiowy 43 t
(Holandia zezwala pod pewnymi warunkami ciężarówką
5-osiowe oraz większe na maksymalny ciężar 50 t)
- przyczepa
- - 2-osiowa 20 t
- - 3-osiowa 30 t
- pojazd przegubowy
- - 3-osiowy 30 t
- - 4-osiowy 40 t
- - 5/6-osiowy 50 t
- pociąg drogowy
- - 4-osiowy 40 t
- -5/6-osiowy 50 t
Ładunki wyjątkowe.
Dla pojazdów, które przekroczą powyższe ciężary i
rozmiary, powinno się złożyć podanie do odpowiednich władz holenderskich.
II - 4 OPŁATY
FISKALNE
Podatki pojazdów silnikowych
Przewoźnicy z Polski są zwolnieni z opłat podatkowych za
wyjątkiem tranzytu przez Holandię.